Et bedre psykosocialt arbejdsmiljø på koncertsteder i samarbejde med Dansk Live

Dansk Live

Et bedre psykosocialt arbejdsmiljø på koncertsteder

I en længerevarende periode skal vi sammen med Dansk Live og 10 koncertsteder udvikle og afprøve redskaber, der kan styrke organiseringen af frivillige samt forebygge og håndtere psykiske arbejdsmiljøproblematikker blandt ansatte.

I projektet begyndelse tog vi, i samarbejde med Dansk Live, det vigtige skridt at kortlægge det psykosociale arbejdsmiljø blandt de dedikerede ansatte på koncertsteder.

Denne undersøgelse blev ikke blot en nødvendig analyse, men også grundlaget for en projektansøgning til Velliv Foreningen, og Vellev Foreningen valgte også efterfølgende at støtte projektet.

På baggrund af undersøgelsen fokuserer projektet på tre centrale temaer, der er essentielle for at skabe et sundt og bæredygtigt arbejdsmiljø på koncertsteder:

Organiseringen af frivillige

Frivillighed er hjertet i mange kulturelle aktiviteter, og koncertsteder er ingen undtagelse. Det enorme frivillige engagement spiller en afgørende rolle for musiklivet.

I undersøgelsen så vi, at ansatte oplever en kæmpe arbejdsglæde i at samarbejde med frivillige, men det kan samtidig være en kilde til konflikter, rolleuklarhed og tidspres.

Det er med denne indsigt, at projektet har sit udspring og sin vigtigste drivkraft.

Intentionen med projektet er i samarbejde med koncertstederne at udvikle og afprøve redskaber til at skabe en systematik og en bedre rolleklarhed i samarbejdet med frivillige.

Tidspres og håndtere balancen mellem arbejde og privatliv

Et andet vigtigt fokus i projektet er centreret omkring tidspres og balancen mellem arbejde og privatliv.

Ansatte på koncertsteder er dedikerede og passionerede i deres arbejde, der er store ambitioner, men ”man skal også lidt være lavet af noget særligt for at kunne holde til det”.

Et sundt arbejdsmiljø er helt afgørende for trivsel og indfrielse af ambitioner. Med respekt for netop den stærke kultur vil vi sammen med koncertsteder udvikle og afprøve tilgange til at forbedre arbejdsmiljøet og identificere potentielle udfordringer, der støtter koncertstederne i at finde den rette balance mellem ressourcer og ambitioner.

Forebyggelse og håndtering af grænseoverskridende adfærd

I et miljø præget af mangfoldighed og samarbejde er det afgørende at forebygge og adressere enhver form for grænseoverskridende adfærd.

Projektet vil fokusere på at skabe bevidsthed om, hvad der kan lede til grænseoverskridende adfærd og udvikle forebyggelsesinitiativer, der kan implementeres på koncertstederne.

Ingerfairs rolle

Ingerfair designer og faciliterer forløb med koncertsteder, og vi bidrager med perspektiver, tilgange og/eller veje at gå i arbejdsmiljø-arbejdet og i arbejdet med frivillige. Derudover er Ingerfair ansvarlig for den løbende læring og opsamling af viden i projektet, så det udmønter sig i praksisnære redskaber/tilgange og/eller refleksioner. Dette sker i tæt samråd med Anne Thomasen fra Dansk Live, der er projektleder på projektet.

 

Projektet er finansieret af VellivForeningen

Projektet evalueres af Pluss