Der er særligt tre faktorer, en frivillig organisation kan være opmærksom på, som påvirker trivslen på arbejdspladsen. Tidspres, rolleuklarhed og en ’whataboutism’ kultur.
I frivillige organisationer er der altid mere, man kan gøre for den vigtige sag eller den målgruppe, man arbejder for. Derfor er det også vigtigt at tale om, hvordan man passer på sig selv og hinanden – og ofte handler det om at få lavet klare aftaler med hinanden om, hvordan ting skal foregå i organisationen.
Dette oplæg giver jeres arbejdsplads en gennemgang af, hvad der kendetegner et sundt psykosocialt arbejdsmiljø, og hvordan man kan arbejde med at skabe en systematik i arbejdet med at skabe det – også i en mindre frivillig organisation.
Gennem oplægget trækker vi på vores nationale kortlægning af det psykosociale arbejdsmiljø i frivillige organisationer samt vores viden fra forløb med organisationer, som har fundet løsninger på tidspres og rolleuklarhed og taget et opgør med ’whataboutism’ kulturen.