En kortlægning af frivilliges motivation, tilfredshed og trivsel
Frivilliges motivation, tilfredshed og trivsel er vigtige elementer i at skabe bæredygtige frivilligmiljøer. Det er derfor afgørende for alle organisationer, der leder og organiserer frivillige, at have fokus på, netop hvad der skaber motivation, tilfredshed og trivsel blandt deres frivillige.
De seneste år har vi i Ingerfair, gennem vores Frivilligundersøgelse, kortlagt disse elementer på tværs af både sektorer og organisationer af forskellige størrelser.
Frivilligundersøgelsen 2022
I Frivilligundersøgelsen 2022 indgår besvarelser fra 2.340 frivillige fra 27 forskellige organisationer.
I Frivilligundersøgelsen 2022 har vi et særligt fokus på, hvad der er vigtigt for frivilliges tilbøjelighed til at anbefale andre at være frivillige i deres organisation.
Sammenholdt med Frivilligundersøgelsen 2021 udbygger vi analysen af ambassadørskab med nye fokuspunkter, for at få et endnu bedre afsæt til at forstå, hvad der er vigtigt for frivilliges tilbøjelighed til at anbefale andre at være frivillige. Derudover stiller undersøgelsen også skarpt på forskelle og ligheder ved de fem generationer i frivilligheden: Generation Mellemkrig, Generation Babyboomer, Generation X, Generation Y og Generation Z.
Ønsker du en undersøgelse i egen organisation?
I Ingerfair tilbyder vi en kortlægning af jeres frivilliges motivation, tilfredshed og trivsel.
Spørgerammen er udarbejdet på baggrund af vores erfaringer på området kombineret med spørgsmål fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Undersøgelsen kommer omkring:
- Tilfredshed
- Motivation
- Anerkendelse
- Rammer
- Indflydelse og inddragelse
- Værdier
- Samarbejde
- Negative oplevelser.
Som en del af jeres kortlægning har I mulighed for at benchmarke jeres resultater med det nationale gennemsnit fra Frivilligundersøgelsen 2022, hvilket kan være et godt redskab til at se, hvor I er stærke i jeres arbejde, samt hvor der måske skal være et ekstra fokus.
Har du spørgsmål, eller er I interesseret i at få foretaget en undersøgelse, så kontakt analysekonsulent i Ingerfair, Line Lund Mikkelsen,