2. februar 2021

Sådan sikrer du, dit frivilligjob-opslag får succes

Af Marie Baad Holdt, chefkonsulent i Ingerfair

Rekruttering af frivillige er ligesom at fiske: Du smider en line i vandet, og håber, du har den rette madding på krogen. Og så venter du. Og mens du venter, får du lige en historie:

For år tilbage, hvor jeg skulle rekruttere mindst 200 frivillige, lavede jeg et rekrutteringsopslag. Det blev slået stort op på kæmpe sponsorerede plakater i byen. Der var mange, der skulle se opslaget, og det blev set. Og til min store glæde, begyndte telefonen at ringe med potentielt interesserede frivillige.

Er der bid? Nå, ikke endnu?

Det var der heller ikke på mit frivilligjob-opslag. Der var rigeligt af interesse, men ingen, der bed på. Hvorfor ikke, tænker du måske?

Som dig, havde jeg fundet det helt rigtige sted at sætte snøren i vandet. Jeg vidste, hvem jeg ville have fat i. Jeg havde gjort plakaten iøjnefaldende, ligesom du sikkert har en gennemløber på fiskelinen, for at fange de helt rigtige fisks opmærksomhed.

Stadig ingen bid? Heller ikke hos mig, og måske er det på tide at stoppe fiskemetaforen! På trods af at rekruttering af frivillige godt kan føles som at fiske: Man forbereder sit opslag, undersøger, hvor det skal ses og så venter man. Men du kan komme til at vente for evigt, hvis du ikke har sikret dig, at budskabet rent faktisk forstås af den rigtige målgruppe.

Målgruppeanalyse er ikke nok

Jeg er selv den store fortaler for, at målrette rekrutteringen så meget, at du i et budskab taler til én persona, som du gerne vil rekruttere. Vi kan ikke ramme alle med samme budskab. Det er vi for forskellige til som mennesker, og taler et opslag ikke direkte til mig, læser jeg det slet ikke. Men selv den bedste målgruppeanalyse i verden kan ikke hjælpe dig, hvis dit budskab misforstås af personanen.

Rekruttering af frivillige er sikkert blot en ting på din lange to-do-liste, og derfor har du ikke tid til at rekrutteringsprocessen fejler, når du allerede har brugt tid på at være grundig med målgruppeanalysen. Derfor har jeg lavet en tjekliste til dig, så du nemt kan dobbelttjekke, du ikke laver samme fejl, som jeg gjorde med plakaten.

Hvad der var galt med mit opslag? Tja, jeg havde styr på personaen jeg ville engagere, og hvor plakaterne skulle ses. Men mit budskab blev ikke forstået. Og derfor var det ikke ’min persona’, der ringede, men de mange andre, der så plakaten, og syntes det lød interessant. De havde desværre bare ikke interesse i at lave det, som jeg havde brug for og derfor måtte jeg sende dem videre til andre organisationer, der gladeligt tog imod dem. Dejligt for dem. Spild af tid og mulighed for mit vedkommende.

 

De 5 ting, du altid skal tjekke dit frivilligjob-opslag for

 

Rekruttering af frivillige er en kunst. Det tager tid og omtanke, gør dig selv den tjeneste ikke at gentage min fejl med det forkerte budskab. Klik og hent tjeklisten –  og hæng den et sted, så du altid husker at løbe de fem punkter igennem. Din tid er for dyrbar til ikke at rekruttere de rigtige frivillige første gang.

 

[1] Fra frivilligopslag på www.frivilligjob.dk, hvor du kan finde inspiration til overskrifter, der giver mening (og også en god håndfuld, der ikke gør!).