Kommunikation og sociale medier i arbejdet med frivillige
Det er afgørende for din organisation eller forening at have styr på kommunikation og sociale medier i arbejdet med frivillige. Det gælder både, når I rekrutterer frivillige, når I fortæller andre om, hvorfor organisationen eksisterer, og internt, når I skal engagere frivillige i nye projekter.
Alt for ofte modtager man information, der får en til at tænke: ”Og hvad så?” Det er den værst tænkelige reaktion. Det er værre, end hvis modtageren bliver sur over informationen og budskabet, for det viser i det mindste engagement og interesse. Ligegyldighed kan ikke bruges til noget, og er modtageren først blevet ligeglad, er det svært at engagere denne igen. Derfor skal din kommunikation så vidt muligt altid fortælle, hvad du gerne vil have modtageren til at gøre som det næste skridt. Det kalder vi engagerende kommunikation eller handlingsrettet kommunikation.
Det betyder, at du ikke blot giver information videre til modtageren, men at du skaber engagement og hjælper modtageren med at forstå, hvad vedkommende videre skal gøre med indholdet af kommunikationen. Hvad enten det er at ændre opfattelse, dele en god nyhed, melde sig som frivillig, stemme til generalforsamlingen eller donere penge til organisationen.
Sådan understøtter vi brugen af kommunikation og sociale medier i arbejdet med frivillige
Sociale medier såsom Twitter og Facebook er ikke til at komme uden om. Mere end tre millioner danskere er til stede på sociale medier, og det gør det nemt og hurtigt at nå nye målgrupper med de samme gode budskaber. Men det kræver en solid forståelse for potentialerne og rækkevidden af sociale medier.
I Ingerfair bistår vi med at lave fede rekrutteringsmaterialer, lægge en god plan for kommunikationen på Facebook – eller måske bare lære, hvordan Facebook fungerer. Det kan være som et kort oplæg eller en kursusdag, men ønsker I sparring på, hvilke budskaber I skal vælge, og hvilke målgrupper I skal sigte efter, er sparringsforløb det bedste for jer.