Skrevet af Frederik C. Boll, direktør i Ingerfair og aut. arbejdsmiljørådgiver
Det er sådan med den danske lovgivning, at den virker på samme vis som tyngdeloven. Vi er alle underlagt den. Derfor har en forenings bestyrelse det overordnede ansvar for at sikre, at der er et sikkert og sundt arbejdsmiljø, hvor medarbejdere og ledere ikke bliver syge af at gå på arbejde.
Fra mit arbejde som rådgiver for bestyrelser og ledelser i både store foreninger og mindre vækstforeninger oplever jeg ofte, at bestyrelsens arbejdsmiljø-ansvar reduceres til en tilsyns- og kontrolopgave som for eksempel en gennemgang af APV og handleplaner eller oprettelse af en whistleblowerordning.
Begge dele er vigtige opgaver for en bestyrelse, men vi taler alt for lidt om, hvordan bestyrelsen evne til at være foreningens strategiske ledelse påvirker det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen.
Netop fordelingen af beslutningskompetence mellem bestyrelsen og sekretariatet er et centralt knudepunkt for at forstå den psykologiske tryghed, som kan være mere eller mindre til stede på arbejdspladsen.
Forskningen viser igen og igen, at sunde arbejdspladser, hvor ledere og medarbejdere trives, i højere grad end usunde og usikre arbejdspladser gør den forskel eller leverer den kvalitet, de er sat i verden for.
I Ingerfair gennemfører vi for tiden en større kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø i frivillige organisationer på tværs af sektorer og størrelse.
Bestyrelsens betydning for ansattes trivsel er et af de områder, undersøgelsen skal belyse.
Undersøgelsesresultaterne bliver frit tilgængelige og indgår i arbejdet med at etablere et branchegennemsnit for psykisk arbejdsmiljø i NGO’er.
Har jeres organisation flere end 10 ansatte (ud over praktikanter og studentermedhjælpere), kan I deltage i undersøgelsen gratis.
Undersøgelsen har en fast spørgeramme, og I kan supplere med spørgsmål til fysisk arbejdsmiljø i forbindelse med en APV.
Hvad får I:
Ingerfair gennemfører en undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø hos jer baseret på en velafprøvet spørgeramme.
I får en rapport, hvor I kan sammenligne jeres resultater med branchegennemsnittet.
Ingerfair præsenterer resultaterne hos jer – enten til ledelsen/AMO eller som et oplæg for hele arbejdspladsen.
Praktisk:
Dataindsamlingen foregår i perioden frem 30. juni 2025. Indsamling af besvarelser og præsentation af resultat planlægges sammen med jer.
Alt organisationsspecifik data vil blive anonymiseret i den tværgående undersøgelse, så besvarelser fra jeres organisation ikke kan spores.
Er I interesserede i at deltage, kan I kontakte analysekonsulent Line Lund Mikkelsen på line@ingerfair.dk eller telefon 31264410 eller direktør Frederik Boll på frederik@ingerfair.dk eller 40847481.
Alene af den grund burde det være et mål for alle bestyrelser at være afsender på en tydelig retning og ramme for sekretariatets ledere og medarbejdere.
De foreninger, som lykkes godt med at sætte den tydelige retning og ramme, er dem, der arbejder med at udvikle kvaliteten i den særlige ledelsesopgave, det er at være bestyrelse i en NGO.
Det kan eksempelvis være ved at følge anbefalingerne til god ledelse, som er udviklet af Frivilligrådet.
Selvom trivsel på arbejdspladsen her er trukket ud som én blandt seks tematikker, som anbefalingerne strækker sig over, så har flere af anbefalinger faktisk betydning for, hvordan det psykiske arbejdsmiljø opleves i resten af organisationen. Der er særligt tre af anbefalingerne, som er vigtige at fremhæve:
I et netop afrundet arbejdsmiljøprojekt støttet af Velliv Foreningen, ’Mere rolleklarhed og mindre tidspres i NGO’er, for NGO’er på det sociale og sundhedsmæssige område har vi undersøgt og rådgivet fem NGO’er gennem en længere periode.
Her har vi blandt andet været optaget af bedre at forstå, hvor tæt organisationers bestyrelser er på arbejdsmiljø-arbejdet, og hvilken betydning bestyrelsen kan have for ansattes psykiske arbejdsmiljø.
I projektet blev det særlig tydeligt, at netop fordelingen af beslutningskompetence mellem bestyrelsen og sekretariatet er et centralt knudepunkt for at forstå den psykologiske tryghed, som kan være mere eller mindre til stede på arbejdspladsen.
Når det er uklart, hvilke beslutninger bestyrelsen skal og ikke skal træffe, så kan det sætte sig som en frustration over indblanding i driften, oplevelse af mistillid og ’gåen-bagom-ryggen’ hos ledere og medarbejdere.
Når vi tilsætter magtrelationer, hvor bestyrelsesmedlemmer har (og benytter) muligheden for at omgøre medarbejdere og lederes beslutninger, så har vi ingredienser til en frygtkultur, hvor man ikke tør sige fra eller til, når der stilles modstridende krav. Hvor det bliver svært at vide sig sikker, som leder eller medarbejder, hvis bestyrelsesmedlemmer vakler, når de står på mål for beslutninger og omgør dem.
Fra vores rådgivning i Ingerfair er det tydeligt, at Good Governance-anbefalinger om at sikre en ’tydelig opdeling mellem bestyrelsens strategiske ansvar og opgaver og direktørens ansvar og opgaver for at lede et sekretariat’ er utrolig hjælpsomme til at skabe en tryg kultur for ledere og medarbejdere. Og det er netop i dette knudepunkt, at en vigtig del af fundamentet for psykologisk tryghed i hele organisationen støbes.
Dem kan du læse om i det metodekatalog, som er resultatet af ovennævnte projekt.
Her finder du redskaber, som organisationer, der deltog i projektet, og i projektets følgegruppe, har fundet virkningsfulde og vigtige.
På tværs af mange interview med ledere og medarbejdere i mit rådgivningsarbejde er der særligt tre ting, som nævnes igen og igen, når samtalen falder på forventninger til bestyrelsen:
En anden vigtig observation, jeg har gjort – både i førnævnte projekt og i to yderligere projekter, der er støttet af Velliv Foreningen (henholdsvis et projekt i samarbejde med Dansk Live og et i samarbejde med FriSe) – er, at vedtægterne har stor betydning for arbejdsmiljøet for ansatte.
Det er nemlig vedtægterne, der dikterer tilfældigheden i sammensætningen af bestyrelsens samlede kompetencer og dermed også bestyrelsens evne til at varetage den rette strategiske ledelse af foreningen.
Når jeg kigger hen over vores viden fra de tre projekter og viden fra min rådgivning i store nationale organisationer, så er der en tydelig sammenhæng mellem graden af tilfældighed i bestyrelsens samlede kompetenceniveau, og at bestemte medlemmer har en vedtægtsbestemt plads i bestyrelsen.
Altså, jo mere vedtægterne dikterer, at det alene/overvejende er bestemte medlemmer, som kan sidde i bestyrelsen, desto større tilfældighed er der i udfaldet af bestyrelsens samlede kompetenceniveau.
I mange landsdækkende organisationer inden for det grønne, sociale og sundhedsmæssige område dikterer vedtægterne eksempelvis ofte, at det er lokale eller regionale repræsentanter (typisk formænd for lokalafdelinger eller regionsråd/udvalg), der har plads i hovedbestyrelsen (eller kan stille op til hovedbestyrelsen).
Det problematiske i denne model, set ud fra et Good Governance- og arbejdsmiljøperspektiv, er, at det er meget tilfældigt, hvilket kompetenceniveau den samlede hovedbestyrelse ender med at have.
Det kan være, det bliver tilstrækkeligt til at agere strategisk ledelse for foreningen, men det kan også meget vel være utilstrækkeligt.
Vedtægter som definerer, at bestemte medlemmer har plads i hovedbestyrelsen, kan blive udfordret i at håndtere den stigende kompleksitet i samfundet, indfri potentialer i vækstrejsen eller forandre foreningens virke i tråd med samfundsmæssige ændringer.
På tværs af små foreninger, vækstorganisationer og store organisationer er det min vurdering, at vedtægter, som definerer, at bestemte medlemmer har plads i hovedbestyrelsen, kan blive udfordret i at håndtere den stigende kompleksitet i samfundet, indfri potentialer i vækstrejsen eller forandre foreningens virke i tråd med samfundsmæssige ændringer.
Og det er lige præcis dét, der sætter sig hos ledere og medarbejdere som uklarhed over retningen, modstridende beslutninger, frustration over manglende prioriteringer og utrygheden i, at bestyrelsen blander sig i driften eller tror, de er bedre fagligt klædt på end de ansatte.
Det er set i dét lys, at de to øvrige Good Governance-anbefalinger – at bestyrelsen har et ansvar i at forholde sig til foreningens vedtægter og om bestyrelsens samlede kompetencer matcher foreningens behov, kompleksitet og situation – er utrolig vigtige vejvisere for et sundt og sikkert psykisk arbejdsmiljø for alle ansatte.
Det betyder for mig at se, at der skal findes nye balancer i vedtægter mellem det, der handler om den medlemsdemokratiske indflydelse, og det, der understøtter det kompetencebehov i bestyrelsen, som er til bedst gavn for foreningens virke.